Analys, ert vapen mot dolda kostnader

Teknisk och ekonomisk analys är en modul som består av en samling kraftfulla verktyg för att genomlysa alla delar av underhållsverksamheten.

Analysen tar inte bara sikte på planerade och utförda arbeten, den omfattar även förrådsanalys och en bred uppsättning av uppföljning och utvärdering av inköpsverksamheten och leverantörerna. 

Dolda kostnader

I den tekniska delen kommer ni snabbt att finna de delar i anläggningen som står för de största kostnaderna. Inte bara direkta kostnader i form av arbeten och reservdelar utan även kostnader för stopptiden och kostnader för att lagerhålla reservdelar och materiel.

Rapporter kan presenteras i ett klickbart format på intranätet. Man kan enkelt bryta ner diagrammet till detaljnivå eller se rapporten på en övergripande nivå. Alltsammans bygger på SQL och det betyder att import och export sker mycket enkelt oavsett vilka system du arbetar med i dag.

Tio-i-topp

Nyckeln till att snabbt uppnå resultat med ett underhållssystem som Idhammar är att använda de data som systemet fortlöpande samlar på sig till att dra slutsatser. Därför är en av de viktigaste funktionerna i analysdelen det vi kallar ”tio-i-topp” eller som en del av våra kunder kallar den – ”värstinglistan”. Tio-i-topp-listan ger en snabb överblick och pekar ut det som är riktigt bra och det som snarast måste åtgärdas.

Några av de viktigaste tio-i-topp-listorna är:

  • Mesta stilleståndstiden
  • Högsta stilleståndskostnaden
  • Flest antal stopp
  • Flest antal arbetsorder
  • Högsta antalet arbetstimmar
  • Högsta totalkostnaden
  • Högsta kostnaden i förhållande till inköpspris
  • Största skillnaden mellan kalkyl och verkliga arbetskostnader
  • Största skillnaden mellan kalkyl och verkliga totalkostnader
  • Flest återkommande fel inom ett område
  • återkommande fel på samma objekt

CoVid-19

Under pågående krisläge arbetar all personal på Idhammar Systems från sina hem. Vi följer de uppmaningar som ges av Folkhälsoinstitutet och mostsvarande myndigheter i andra länder där vi är aktiva.

Vi bedriver all verksamhet som vanligt i den mån det är praktiskt genomförbart. Vi möts gärna med hjälp av Team, Skype, Zoom, Gotomeeting, Teamviewer eller liknande. Möten på plats genomför i mindre grupper.

För support understryker vi att det är mycket viktigt att meddelanden inte skickas till enskilda medarbetare utan till help.desk@idhammarsystems.com. När det gäller beställningar skall de alltid ställas till sales@idhammarsystems.com

Folkhälsomyndighetens information om Covid-19